Ongeacht de grootte of de fase van je onderneming, een effectief ondernemingsplan schrijven is een belangrijke stap in de groei van jouw bedrijf. Een ondernemingsplan herinnert jou, je werknemers en klanten aan waar je voor staat en welke richting je uit gaat. Een goed opgesteld plan bewijst investeerders bovendien dat jouw bedrijf, team en visie hun investering waard zijn.
Met behulp van deze tips schrijf jij een sterk ondernemingsplan dat aan zijn doel beantwoordt en dat in de komende jaren een onmisbaar naslagwerk wordt voor jou en je team.
Winst maken is belangrijk, maar het is niet het enige dat telt als je een bedrijf start. Het is dus van cruciaal belang dat je jouw doelstellingen goed begrijpt vooraleer je start aan je ondernemingsplan. Stel jezelf de vraag waar je naartoe wil. Wil jij investeerders aantrekken? Jouw team op één lijn brengen? Of iets helemaal anders? Jouw visie mag ambitieus zijn, maar moet realiseerbaar blijven.
Wie zal jouw plan lezen? Net zoals je ondernemingsplan een duidelijk omschreven doel heeft, heb je ook een duidelijk doelpubliek nodig. Is het geschreven voor bestaande aandeelhouders? Nieuwe investeerders? Huidige of potentiële werknemers? Afhankelijk van jouw lezerspubliek zullen de verwachtingen verschillen. Anticipeer op het soort vragen dat jouw lezers beantwoord willen zien en beantwoord die vragen vervolgens in jouw ondernemingsplan.
Het onderzoek dat in je ondernemingsplan kruipt, hoort meer tijd in te beslag dan het schrijven zelf. Een grondige objectieve analyse maakt namelijk duidelijk of jouw vooropgestelde ideeën haalbaar zijn. Wees realistisch met de beschikbare tijd en middelen. Met een goede voorbereiding laat je zien dat je je businessidee goed hebt doordacht, je waardepropositie kent en een plan hebt ontwikkeld om je businessidee om te vormen tot een duurzaam en winstgevend bedrijf.
De opleiding Maak je eigen Businessplan bereidt je alvast voor om de eerste stappen zetten naar die grondige zelfanalyse.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Velen zijn je voor geweest en je kan van hun ervaring en expertise leren. Kijk hoe jouw voorgangers hun ondernemingsplan juist hebben aangepakt: hun doelstellingen, strategie, missie en visie … Ook onze docenten Maak je eigen Businessplan, die eveneens ondernemers zijn, zetten jou al een heel eind op weg.
En onthoud vooral dat er niet slechts één juist ondernemingsplan bestaat. Stel jouw bedrijfsplan op door de beste praktijkvoorbeelden die je vindt te combineren.
Laat jouw passie voor je bedrijf doorschijnen in je ondernemingsplan. Laat werknemers en investeerders zien waarom je om bedrijf geeft en waarom zij dat ook zouden moeten doen.
Jouw bedrijf verandert, dus jouw doelen doen dat ook. Je ondernemingsplan evolueert mee met het bedrijf en zou je ten minste om het jaar moeten aanpassen. Blijf dus op de hoogte van de nieuwste trends in ondernemen en volg een opleiding Maak je eigen Businessplan.
En bovenal: gebruik je ondernemingsplan. Laat je plan geen stof vergaren ergens achterin een bureaulade. Je moet ernaar verwijzen en het gebruiken waarvoor het bedoeld is. Houd dus je businessplan bij de hand en gebruik het om beslissingen te onderbouwen en je team te begeleiden in de komende jaren.
Ben jij een startende ondernemer en wil je een sterk businessplan uitwerken? Deze tips en nog veel meer komen aan bod in de opleiding Maak je eigen Businessplan.
do you want...
Maak je eigen Businessplan, a profession with a future!
Practical info
Course content
Available in
Related courses
Tags
Share